15/3: Terracina, Appia Antica aan de kust

15 maart 2014 - Terracina, Italië

Het voordeel van zelf een route maken is dat je er van kunt maken wat je wilt. En dus hebben we twee kloosters op hun heuveltop links laten liggen. We volgen de Via Francigena Nel Sud, maar zijn per slot van rekening niet op bedevaart. En dus zoefden we heerlijk met zo'n 23-24 per uur, zonder jasje en met korte broek op gepaste afstand van de Monti Lepini naar het zuidoosten. We hadden weer veel fans onderweg. Zowel wielrenners die hun duim opsteken en Ciao! roepen, oude mannetjes die ons Forza! toewensen, als automobilisten die hun claxon gebruiken. In eerste instantie raak je er nog door geïrriteerd omdat we in Nederland onze claxon eigenlijk alleen gebruiken in combinatie met 'eikel'. Maar hier is het gewoon een onderdeel van de communicatie op de weg dat je er aan komt. Aan de voet van het 9e eeuwse benedictijner klooster Abdazia di Fossanova aten we onze boterhammen die we vlak daarvoor in de lokale Alimentari dik met Mortadella en Italiaanse kaas hadden laten beleggen. Om vervolgens de originele Sud route weer op te pakken en autoluw kustplaats Terracina binnen te rijden. En opeens was hij er weer, onze Via Appia Antica. In Terracina hadden ze het asfalt gewoon over de reuzen kasseien heen gesmeed. Maar aan de kant van de weg waren ze nog steeds goed zichtbaar.